poniedziałek, 11 czerwca 2012

Ciasto z rabarbarem i kruszonką



Jak można opisać delikatny kruchy spód, mnóstwo kruszonki i jeszcze więcej ciepłych, soczystych owoców? Ciasto doskonałe. :)

A pierwszy kawałek? Ekscytujący. I zawsze trochę brzydki.


Ciasto z rabarbarem i kruszonką (a właściwie z rabarbarem i trochę-jabłkiem, co by uzupełnić do kilograma)
Przepis luźno cytowany za Dorotką, u której go znalazłam

Składniki:
2 szklanki mąki pszennej
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 szklanki cukru pudru
185 g masła
3 duże żółtka
1 łyżka gęstej kwaśnej śmietany



Nadzienie:
1 kg rabarbaru (ja wymieszałam z jabłkami)
6 łyżek cukru
1/2 szklanki dżemu truskawkowego (ja użyłam porzeczkowego)


Kruszonka:
185 g mąki pszennej
100 g cukru
125 g masła
cukier waniliowy (1 opakowanie)

Makę przesiać z cukrem i proszkiem do pieczenia, dodać pokrojone na kawałki masło i dokładnie posiekać. Dodać żółtka i śmietanę, zagnieść szybko ciasto (świetnie do tego nadaje się malakser), uformować w wałek, zawinac w folię i schłodzić w lodówce przez co najmniej 30 minut.
Piekarnik rozgrzać do temperatury 180ºC. Ciasto zetrzeć na grubej tarce na blaszkę o wymiarach 33 x 23 cm i dokładnie wylepić nim dno. Podpiec w piekarniku, aż będzie lekko złociste (ok. 15-20 min), lekko wystudzić.
Rabarbar obrać, umyć, osuszyć i pokroić na 1 cm kawałki. Rozgrzać suchą, dużą patelnię, wrzucić do niej rabarbar i posypać cukrem. Podgrzać na ostrym ogniu mieszając, aż rabarbar puści sok - około 2-3 minut. Przełożyć rabarbar na durszlak i odsączyć z nadmiaru soku (który potem można wykorzystać jako syrop).
Przygotować kruszonkę: mąkę wymieszać z cukrem i cukrem waniliowym. Masło roztopić w małym rondelku i bardzo mocno podgrzać i takim gorącym zalać suche skladniki. Dobrze wymieszać (ja zrobiłam ją tradycyjnie - rozcierając masło palcami).
Przestudzone ciasto posmarować cienko dżemem, wyłożyć na nie odsączony rabarbar, posypać łyżką tartej bułki i na końcu posypać pokruszoną kruszonką.
Piec okolo 30 - 40 minut w temperaturze 180ºC. Przestudzić i posypać cukrem pudrem.





1 komentarz:

Majana pisze...

Pyszne jest to ciacho. Uwielbiam rabarbarowe :)
Piękne i apetyczne zdjęcia zrobiłaś.
Pozdrowienia :*